علت حادثه خط ۵ مترو اعلام شد/ راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری نداشت

علت حادثه خط ۵ مترو اعلام شد/ راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری نداشت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: خطا و بی توجهی راهبر مترو عامل برخورد دو قطار در خط ۵ بود.

رشد اقتصادی - سیدمجتبی شفیعی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورا درباره حادثه برخورد دو قطار مترو توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به وضعیت خط ۵ مترو تهران گفت: حدود ساعت ۷:۱۰ صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد دو قطار صورت گرفت و من دقایقی بعد در محل حضور یافتم که دوستان در حال تخلیه مسافران از واگن بودند و به دلیل پریدن برخی از مسافران از واگن تعدادی از آن‌ها دچار مصدومیت‌هایی مانند پیچ خوردگی پا شدند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران افزود: سه قطار در ایستگاه متوقف شده بود و مسافران در پایانه بودند که بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی آن‌ها در نظر گرفته شد.

شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطار‌های عادی و اکسپرس دارد گفت: راهبر قطاری که تقصیر داشته پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴ خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

وی گفت: البته به صورت ۱۰۰ درصد این تحلیل‌ها کامل نشده و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان بیشتری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران گفت:‌در دومین جلسه‌ای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئو‌ها و صحبت‌های راهبران به صورت کامل بررسی شد، ولی اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطار‌ها ۴ خطا را همزمان انجام داده است یکی سرعت غیرمجاز، دومی قطع سیستم atp سوم عبور از چراغ قرمز و بی توجهی به سوزن و چهارم توقف بی‌جا است.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته علیرغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده البته دو مورد خطا هم در گذشته داشته است.

وی گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب می‌شود راهبر بتواند atp را قطع کند و این ضعف سیستم است و به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال‌های گذشته ۷ مورد قطع atp داشته‌ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده‌ایم برطرف شده و برای ما باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵، بازنگری پروتکل‌ها و رفع مشکلات فرایندی در بهره‌برداری مترو گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال است که قدمت داشته و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم و حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می‌کند باید به صورت بیسیم خبر دهد و به صورت سیگنالینگ این مسئله وجود ندارد.

شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است گفت: مادر حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم و ان‌شاءالله اقدامات خوبی در این راستا انجام می‌گیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

خبرهای مرتبط

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین خبرها

تخصیص ارز ترجیحی ۳ قلم کالا/ افزایش قیمت کالاهای اساسی قابل‌قبول نیست

پیش‌بینی ۱۵ هزار قبر برای مواقع بحرانی/ ۲۵ میلیون تومان؛ قیمت گرا‌نترین قبر/ ممنوعیت عکس بدون حجاب بانوان روی سنگ مزار

افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور در ماه‌های اخیر

آیا قاچاق تخم‌مرغ از کشور صحت دارد؟

حذف کارت بازرگانی اجاره‌ای

جریان صادرات سیب‌زمینی به ترکمنستان و برگشت ۵۰ تنی از ازبکستان

بنزین گران نمی‌شود

شناسایی ۲۶مبتلا به اُمیکرون در ایران تا کنون

کاهش مطالبات بانک سینا نتیجه ی اعتبارسنجی درست و رعایت بهداشت اعتباری است

روند با ثبات نرخ ارز در بازار؛ دلار ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان است

دلایل مرجوع شدن محموله سیب زمینی ایران/‌ آیا پای سموم چینی در میان است؟

تعطیلی تمام مراکز رمز ارز تا ۱۵ اسفندماه/ برق ادارات پرمصرف بعد از ۳ اخطار قطع می‌شود

زور صف‌های خرید بورس به صف‌های فروش نرسید!

مجلس چکش‌کاری‌های لازم را در بحث بودجه ۱۴۰۱ داشته باشد/ مردم تحمل فشار اقتصادی بیشتر از این را ندارند

امکان ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن حذف نشده‌ است/ آقایان مجرد بالای ۲۵ سال از ۱۵ دی ماه ثبت‌نام کنند

۱۰۰ شهر در تنش شدید آبی

علت حادثه خط ۵ مترو اعلام شد/ راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری نداشت

بیمه آسیا برنامه عملیاتی خود را در نُه ماهه ۱۴۰۰ به طور کامل محقق ساخت

بورس با رفع ابهامات سبزپوش شد/ نرخ دلار و سکه به کدام سو می رود؟